Wednesday, February 24, 2016

KENAPA REZEKI AKU TAK MURAH?

Assalamualaikum uol

Selamat pagi di hari rabu, moga-moga hari ni lebih baik dari semalam. Cuaca pagi ni mendung je even dah nak menginjak ke tengahari. Sejuk je kan. Uol tengah buat apa tu? Hmmm yang kat office tu mesti dah terbayang-bayang nak makan apa untuk lunch hari ni kan. Especially kita orang perempuan, ada je list makanan yang nak dimakan. Normal lah tu kan...Yaya pun macam tu jugak. 

Sejak preggy ni, memang pantang orang sebut nama makanan depan Yaya, mesti Yaya terasa nak makan. So husband Yaya pun sentiasa lah berhati-hati, tak nak sebut nama makanan yang susah nak cari. Nanti kang kempunan Yaya nak makan, dia jugak yang susah hati. haha pandai betul kan. Maklumlah, fasa alahan dah beransur-ansur hilang. So sekarang ni dah boleh makan dengan berselera, makan pun dah banyak, tak macam 4 bulan pertama pregnant ni. Alhamdulillah, bila dikenangkan balik segala cabaran dan pahit maung sepanjang 4 bulan ni, memang perit jugak laa. Serik dah rasanya, tapi tu lah yang kita orang perempuan perlu hadap, kalau nak dapat anak. Nak tak nak, layankan jela. Bagi yang takde apa-apa alahan tu, uol memang sangat-sangat beruntung. hehe 

So jom kita sama-sama nikmati saat-saat indah sepanjang mengandung ni. Orang cakap, bila dah bersalin, anak pun dah besar, mula laa rasa rindu nak mengandung lagi. Tak tahu lah kan, sebab ni yang first, tapi kalau ada rezeki lagi, apa salahnya kan ;)

Emm tadi Yaya belek-belek picture dalam handphone ni, terjumpa satu gambar ni, tajuk nya KENAPA REZEKI TAK MURAH?

Uol pernah terfikir tak? 

Mesti pernah kan. Setiap kali kesempitan especially dari segi kewangan, mesti terdetik kat hati kenapa rezeki aku tak murah? Kenapa susah sangat nak tarik rezeki ni? Kat mana silap aku? Allah nak bagi balasan kat aku atas dosa-dosa aku yang lepas ke? Emm macam-macam lintasan lagi yang terbit kat hati kita ni kan. Biasa laa tu, bila kita tengah susah, memang tendency untuk fikir yang bukan-bukan tu tinggi. So, first thing first, jangan bersangka buruk dengan Allah taw. Allah tak pernah nak membebankan hamba-hamba-Nya dengan sesuatu yang tak mampu hamba Dia pikul. Bersangka baik je dengan Allah, sebab Allah bertindak mengikut sangkaan kita. So, jom kita positifkan diri kita ye ;)



Kenapa rezeki tak murah? Kat sini ada 10 sebab, Yaya senaraikan satu-persatu ye

1. Lupa tanggungjawab kepada ibu bapa
2. Kedekut nak bersedekah
3. Suka komplen, semua orang tak betul
4. Bergaduh dengan adik-beradik, putuskan silaturahim
5. Pengotor- kotor hati, kotor akal, cakap kotor, kotor fizikal
6. Solat ala kadar, berdoa ala kadar
7. Malas, suka buang masa
8. Tak ingat mati, tak bersedia untuk mati
9. Tak sabar, cepat melenting dan marah
10. Susah nak senyum


Haa...cuba kita renung-renungkan balik, ada tak yang kita terlepas pandang?

Emm kita fikir, aku pun semput-semput je bab duit, nak sedekah kat orang macam mana?

Masalah aku bertimbun, semua aku nak kena fikir, nak senyum pun dah tak mampu...

Actually, banyak yang kita terlepas pandang kan? Kadang-kadang kita dah tahu, tapi still liat nak laksanakan. Apa kata, kita buang sikap malas dalam diri kita tu, kita buat apa yang perlu untuk tarik seberapa banyak rezeki dalam hidup kita. Kalau kita malas nak berubah, Allah pun malas nak bagi rezeki ;)

Sama-sama kita muhasabah diri kita, dan perbetulkan mana yang perlu ye

Uol boleh jugak baca buku tips menjemput rezeki, memang best. Banyak sangat tips berguna yang kita boleh praktikkan, and surprisingly tips yang dikongsikan takde lah susah mana pun untuk diamalkan. Just perlukan kerajinan dan istiqomah je 

Semoga kita tergolong dalam golongan yang sentiasa dimurahkan rezeki. Amin...

Salam sayang, 

Cik Yaya

#PremiumBeautifulExpert

019-9045851 / 014-5002339

No comments:

Post a Comment